سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
آیت‌الله جوادی آملی

خبرگزاری حوزه/آیت‌الله العظمی جوادی آملی در شرح حدیث کوتاهی از حضرت امام حسن عسکری(ع) عوامل ذلت‌زدایی در بیان این امام همام را تبیین کرده است.

 وجود مبارك امام عسكري(سلام الله عليه) فرمود: «ما أقبح بالمؤمن أن تكون له رغبةٌ تُذِلّه» چقدر ناشايست است انسان به چيزي علاقه داشته باشد كه باعث ذلّت اوست برخي مي‌بينيد براي رسيدن به يك مقام و پُست و جاه تلاش و كوشش مي‌كنند در حالي كه توان آن را ندارند، يا براي آنها مصلحت نيست لذا همين كه به آنجارسيدند ذلّت اينها ظاهر مي‌شود. فرمود مبادا شما به چيزي رغبت داشته باشيد كه اين با عزّت شما سازگار نيست و اين تفسير انسان به انسان است.

گاهی طبيب ذائقه را با دستگاه گوارش تفسير مي‌كند نه با بيرون بدن؛ يك وقت است مي‌گويند، اگر شما سير خورديد دهن بو مي‌كند، مردم متأثّر مي‌شوند، اين تفسير ذائقه است به بيرون، يك وقت مي‌گويند، اگر اين غذاي مسموم را خورديد اين با دستگاه گوارش ناسازگار است اين تفسير به درون است.لذا وجود مبارك امام عسكري می فرمایند: آن رغبتي كه باعث ذلّت انسان است به دنبال آن رغبت نرويد مؤمن به سراغ آن گرايش و ميل و آن خواستني كه ذلّت او را به همراه دارد نمي‌رود.

بخشی از سخنرانی حضرت آیتالله جوادی آملی

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha